Kaavio interaktiivisen tietokonemedian anatomiasta





käsitteellinen väline, analyysille siitä miten interaktiivisen median eri elementit muodostavat merkityksiä, elämyksiä ja kokemuksia

-Sensing-Processing-Response -rakenne (aistimustaso-prosessointi-vastetaso) ja sen jatkuva feedback looppi
-kuvaa yksittäistä "peilaustapahtumaa": aktio-reaktio sarjaa



lyhenteet:
Intention = osallitujan tietoinen intentio, halu ja tahto toimia, tilanteen merkityksen tulkinta

A(a)= actual action: aktuaalinen toiminta: osallistujan oma fyysinen toiminta
Sensing= aistimustaso (input)
Sensing(s) = sensors: käyttöliittymän anturit, sensorit, ohjainlaitteet (hiiri, näppäimistö, valosensori, videokamera jne.)
Sensing(V) = ohjainlaitteen, sensoreiden virtuaalinen edustaja (tai "metafora") (esim. hiiren nuoli päätteellä)
Sensing(Sc) = Sculptural metaphore: tilallinen, veistoksellinen ja käyttöliittymän fyysinen design aspekti "aistimustasolla"

Processing = softa, algoritmi

Response= Vastetaso (output)
Response(V)= vastetason vasteen virtuaalinen metafora, muoto, hahmo: audiovisuaalinen materiaali
Response(Sc) = Sculptural metaphore: tilallinen, veistoksellinen ja käyttöliittymän fyysinen design aspekti vastetasolla (esim. näyttöpäätteen design, interaktion tilallinen kokonaisuus
A(r) =Actual response vastakaiun fyysinen aktuaalinen toiminta (relevantti tekijä robotiikassa ja haptisissa systeemeissä (audiovisuaalisessa vasteessa kyse näyttöpäättestä, kaijuttimista (valosta ja äänestä fyysisenä tapahtumana)

Sc: yleensä ei muutu teoksessa: ei yleensä ole interaktion alainen

Meaning: vastetason muodostama merkitys

Interaktion merkitys muodostuu potentiaalisesti näiden kaikkien elementtien vuorovaikutuksesta. Standardisoidussa hiiri ja näppäimistö-käyttöliittymässä aktuaalinen toiminta A(a) ei yleensä itsenäisesti ole merkityksellistä. Toisenlaisilla sensoriratkaisuilla tämäkin interaktion elementti voi itsessään olle merkityksellinen osa interaktion kokemuksellisuutta.