Luovuus on usein tärkeä osa designprosessia, muotoilijan
minäkuvaa ja suunnittelutyön tuotoksia. Luovuus on myös
tärkeä arviointiperuste. Luovuus itsessään ei
tietenkään takaa designia, eikä luovuus ole
välttämättä edes onnistuneen designin
perusedellytys: usein hyvä design perustuu jo kauan aikaa sitten
keksittyihin ideoihin ja tapoihin tehdä, ja niistä
ponnistamalla tuotetaan nykyhetkeen sopivin designratkaisu. Kyse on siis
pitkälti soveltamisesta, eikä – kuten usein luullaan – uuden
keksimisestä.
Designprosessissa luovuutta voidaan kokea, hyödyntää
ja mitata monella tasolla. Luovat läpimurrot tapahtuvat usein
pitkällisen perehtymisen myötä, kun designongelmaa
määritellään niin sanotussa hautomisvaiheessa.
Hautomisvaiheessa suunnittelu voi tuntua pysähtyneeltä, kun
suunnittelija käsittelee tietoisesti ja alitajuisesti haasteen eri
ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia. Tänä aikana tapahtuu usein
sisäisiä ahaa-elämyksiä, ideoita ja havaintoja. Osa
luovista ideoista vaikuttaa toista lupaavammilta jatkokehittämisen
kannalta.
Luovuutta voi hyödyntää
suunnittelun monissa eri vaiheissa: peruskartoituksessa, ongelman
määrittelyssä, ratkaisuvaihtoehtojen tuottamisessa,
niiden karsimisessa ja jatkokehittämisessä.
”Most creative persons don’t follow a career
laid out for them, but invent their job as they go along.” Mihaly
Csikszentmihalyi
Peruskartoituksessa etsitään yleensä
suunnitteluhaasteen ja siitä muotoiltavan ongelman ja ratkaisun
kannalta oleellisia asioita. Näitä tiedonjyväsiä voi
kuvata palapelin palasina, jotka ovat osa rakennettavaa ratkaisua.
Mikäli palaset ovat yhteensopimattomia, ei ratkaisua synny kuin
ehkä väkisin runnomalla. Toisaalta jos sopivia palasia on
riittävästi, on ratkaisullekin yleensä useita eri
kokoamisvaihtoehtoja. Usein onkin hyödyllistä pystyä
keräämään eri tavoin hyödyllisiä
tiedonpaloja useasta eri näkökulmasta, etenkin sellaisista,
jotka eivät ole tekijälle ennestään tuttuja.
Tämä rikastaa sekä ongelman että mahdollisten
ratkaisujen luonnetta.
Ongelman määrittelyssä voi myös pyrkiä
toimimaan luovasti ja tuottamaan luovia ratkaisuja. Usein aiheeseen
perehtymätön ihminen pystyy näkemään ongelmia
aihealueessa, jonka suhteen perehtynyt asiantuntija saattaa olla jo
osittain sokea. Ongelmien keksiminen ei kuitenkaan takaa vielä
niiden tärkeyttä tai etenkään ratkaisua, vaan on
kartoitettava myös puuttuvaa asiantuntemusta.
Ongelmien määrittelyssä voi pyrkiä luovaan
toimintaan myös keksimällä mahdollisimman monta erilaista
ongelmaa siten, että aihealue jaetaan osiin ja näitä
osaongelmia yhdistellään keskenään: autoiluun
sisältyviä ongelma-aiheita voi jakaa esimerkiksi eri aistien,
nopeuksien, ajotyylien, paikkojen, sosiaalisten tilanteiden, opasteiden
ja automallien perusteella. Näitä yhdistelemällä
voi keksiä satoja erilaisia designhaasteen lähtökohtia.
Toinen vaihtoehto on luottaa tilanteen ja tarkkailun
synnyttämään oivallukseen: uppoutumalla tarkkailijan
roolissa ongelma-alueen ympäristöön ja toimintaan voi
toisinaan kokea erittäin hyödyllisiä
ahaa-elämyksiä, jotka johtavat luovaan
ongelmanmäärittelyyn.
Ryhmässä mietittynä peruskartoitus ja ongelman
alkumäärittely ovat lähes poikkeuksetta moniulotteisempia
kuin yksinään tehdyt, jo pelkästään useiden
näkökulmien ansiosta. Ryhmätyöskentelyssä
ensimmäiset ajatukset puhutaan, piirretään tai
kirjoitetaan auki muiden tutkittavaksi, mikä heti alkuvaiheessa auttaa kehittämään ideoita
pidemmälle. Tämänkaltaisessa tilanteessa on jo
hyvin vaikea puhua kuka on luova tai kenen ansiosta luova tuotos syntyi.
Muotoiluhaasteen tai lähtöongelman ja varsinaisten
ratkaisuehdotusten välinen suhde on harvoin yksisuuntainen: ongelma
määrittää mahdollisia ratkaisuja, joiden
jatkoideointi puolestaan rajaa ongelmaa lisää tai voi jopa
tehdä sen yhdentekeväksi. Ratkaisuja etsittäessä
toimii useiden läpikäytyjen vaihtoehtojen ja
näkökulmien lisäksi myös leikin ja kokeilun
periaate: ota välillä yksi idea ja kehittele sitä ilman
liiallista itsekritiikkiä eteenpäin, mikäli se tuntuu
oikealta. Ratkaisujen välillä valitsemisessa piileekin yksi
luovan designtoiminnan suurista haasteista: moni suunnittelija tai
ryhmä osaa määritellä lukuisia designhaasteita ja
niihin lähes loputtoman määrän ratkaisuja.
Vaikeampaa on sen sijaan löytää ongelmista oleellisin ja
ratkaisuista lupaavimmat, joiden jatkokehittämiseen kannattaa
käyttää eniten aikaa.
Valinnassa hiljainen tieto ja asiantuntemus suunniteltavasta
alueesta ovat usein suureksi hyödyksi: suunnittelija tuntee,
että tietty ratkaisun lähtöidea on lupaavin, vaikka ei
osaa sitä täysin vielä pukea sanoiksi. Vasta kun ideaa on
kehitelty eteenpäin ja se on saanut konkreettisemman muodon, on
sitä yleensä mahdollista verrata muihin. Valintatilanteen
kriittisyys ratkaisuehdotuksia karsittaessa ei kuitenkaan tarkoita
sitä, että luova suunnittelija perehtyy aiheeseen,
kehittää ongelman ja sitten kuin tyhjästä usein
vetää erinomaisen ratkaisun haasteeseen.
Lähes poikkeuksetta onnistuneen ratkaisun löytäminen
edellyttää uupumatonta eri vaihtoehtojen
läpikäyntiä, arviointia ja jatkokehittämistä.
Voidaankin sanoa, että luovuus on usein enemmän
työtä ja hikeä kuin vain inspiraatiota.
Luovuus on hyvin pitkään nähty tiettyjen ihmisten
(esim. lahjakkaat, mielisairaat), erityisosaajien (tietyt
ammattiryhmät, kuten taiteilijat) ja tietyllä tavalla
elävien (kärsivä taiteilija) erityisominaisuutena tai
yksinoikeutena.
Luovuus on tehty mystiseksi kertomalla keillä sitä on
selittämättä kuitenkaan, mistä luovuus tulee, miten
sitä voidaan arvioida ja onko sitä mahdollista
kehittää.
Luovuuden määrittely on myös ollut hankalaa, koska
luovuutta on johdettu usein suoraan joko ihmisestä (tekijän
luovuus), tekemisen tavasta (prosessin luovuus) tai syntyneistä
tuotoksista (tuotteen luovuus).
Historiallisesti luovuus on ollut sekä
kapeasti että epämääräisesti jaoteltu
käsite. Kapea se on ollut, koska sen piiriin ei ole laskettu
läheskään kaikkia nykyään tunnistettuja
luovuuden lajeja tai muotoja. Luovuuden leimaa käytettiinkin
aikaisemmin erityisesti taiteilijoiden kohdalla ilmaisemaan heille
ominaista kekseliäisyyttä tai luomistyyliä.
Historiallisesti luovuuden käsite on myös ollut jakamaton:
luovuuden ei ole nähty rakentuvan osa-alueista, jotka voivat
ilmetä myös toisistaan riippumatta. Nykypäivänä
sen sijaan on yleistä puhua arkipäiväisestä,
matemaattisesta, kielellisestä, historiallisesta tai vaikkapa
henkilökohtaisesta luovuudesta.
”You miss 100% of the shots you don't take.”
Wayne Gretzky
Nykykäsitys luovuudesta etenkin kognitiotieteiden
näkökulmasta on historiallista käsitystä laajempi ja
avoimempi. Tutkijat myöntävät myös, että
luovuus on vieläkin vaikea
määrittää aukottomasti, ja että se on
luonteeltaan moniselitteinen. Luovuutta on tutkittu suhteellisen
vähän ja onkin paljon asioita, joita luovuudesta ei
ymmärretä.
Nykykäsitys luovuudesta on siis vielä vähemmän
yksimielinen luovuuden
• määritelmästä
• arviointi- ja mittaustavoista
• luovuuden, älykkyyden ja tiedon suhteesta
• luovuutta synnyttävistä osatekijöistä (geenit,
varhaislapsuus, asiantuntijuus, prosessiosaaminen).
Tästäkin huolimatta käsitys luovuudesta on nykyisin
huomattavasti aiempaa mielekkäämpi esimerkiksi suunnittelun ja
opetustyön kannalta: se ei tee luovuudesta kenenkään
yksinoikeutta tai arvalla heitettävää ominaisuutta. Luovuutta, kuten muitakin ominaisuuksia on mahdollista
kehittää – eikä ihmisiä voi luokitella luoviksi ja
ei-luoviksi.
Nykyisessä luovuuden teoriassa on useita merkittäviä eroja historialliseen luovuuskäsitykseen:
• Luova työ edellyttää usein kovaa työtä ja
ponnisteluja.
• Yhteiskunnan kannalta ei-luova prosessi voi olla yksilön
kannalta luova ja tätä kautta arvokas yksilölle.
Luovia läpimurtoja tehdään usein hankitun
asiantuntijuuden kautta.
Luovat ideat edellyttävät usein mahdollisuuden antamista
idean syntymiselle (ts. luovuutta ei usein ole mahdollista pakottaa
mekaanisella prosessilla).
Luova toiminta on usein hajautunut ihmisten välisiin
prosesseihin, eikä sitä voida aina palauttaa tiettyjen
ihmisten ominaisuuksiksi.
Luovuus ammentaa paljon ihmisten hiljaisesta tiedosta, jota on
mahdollista kehittää, vaikka sitä ei
pystyisikään aina selittämään ääneen.
”Lahjakkuutta syttyy ja sammuu
elämän aikana. Ratkaisevaa on harjoittelu, opiskelu ja
nauttiminen siitä mitä tekee.” Dean K. Simonton
Luovuus = geeniperimä
Vaikka perimällä uskotaankin olevan jonkinlainen
vaikutus yksilöiden luovaan toimintaan, ei sitä tunneta kovin
hyvin, eikä sitä myöskään yleisesti pidetä
luovuuden ainoana (tai edes tärkeimpänä)
osatekijänä.
Luovuus = varhaislapsuuden virikkeet
Yleisen käsityksen mukaan monialaisesti taidollisia lapsia
pidetään luovina ja lapsuuden ympäristön
virikkeitä yhtenä luovuutta muokkaavana tekijän. Tutkimus
ei kuitenkaan tue yksiselitteisesti luovuuden syntymistä tiettyjen
ulkoisten virikkeiden (kuten taiteet, musiikki tai matematiikka)
kautta. Virikkeet eivät aina ole
välttämättömiä ja sellaisiksi voidaan laskea
myös monet muut kuin niin sanotut historiallisesti luoviksi
leimatut alueet (kuten esimerkiksi taiteet).
Luovuus = taide
Taide pyrkii usein olemaan luovaa, mutta kaikki taide ei
välttämättä täytä kaikkia luovuuden
näkökulmia. Luovuus ei myöskään ole taiteen tai
sen tekijöiden yksinoikeus, joka automaattisesti tulee alan
koulutuksen tai tekemisen kautta.
Luovuus = sattumanvarainen ominaisuus
Luovuutta pystyy tutkijoiden mukaan harjoittaman.
Tämän kautta on helppo ymmärtää, että
luovuus ei ole vain satunnaisesti jonkun henkilön ominaisuuden
kautta määrittyvä lahja, vaan ainakin osittain
harjoitettava taito, joka löytyy jokaiselta ihmiseltä.
Aktiivinen luovien taitojen käyttö ja harjoitus
lisää todennäköisyyttä luovuuteen.
Luovuus = hulluus, köyhyys tai kärsimys
Usein, etenkin taiteissa, luovuus on liitetty mielenterveyden
järkkymisen, kärsimyksen tai köyhyyden kokemuksiin.
Vaikka äärimmäiset tilat voivat tarjota mahdollisuuden
lähestyä tuttujakin asioita tuoreista näkökulmista
ja tätä kautta tarjota mahdollisuuden luovaan ideaan,
eivät ne ole luovan toiminnan tai luovuuden edellytys.
Luovuus = prosessi tai mekanismi
Luovuutta ei usein pystytä yksiselitteisesti purkamaan
miksikään mekanismiksi tai tekemisen tavaksi, joka takaa
luovan toiminnan tai tulokset. Luovuuden osatekijöitä
tutkimalla on mahdollista ruokkia ideoiden syntymistä, helpottaa
niiden välisen lupaavuuden arviointi ja kehittää tapoja
satunnaisten ideoiden syntymiselle. Nämä eivät
yksinään kuitenkaan takaa luovuutta, sen paremmin
ihmisessä, toiminnassa kuin lopputuloksessakaan. Luovuus ei siis
ole mekanisoitavissa menettelytavoiksi, jotka takaavat onnistuneen
lopputuloksen.
Luovuus = elämänvaihe
Usein luovuus mielletään myös tiettyyn
elämänvaiheeseen tai ikään kuuluvaksi. On
mahdollista, että toiset luovuuden muodot ovat yleisempiä
joissakin elämänvaiheissa. Varmaa selitystä tälle ei
kuitenkaan tunneta, eikä se tarkoita, että kaikki luovuus sen
kaikissa muodoissa rajoittuisi vain tiettyyn vaiheeseen
elämää.
Luovuus = tietty ammatti
Luovuus on usein ajateltu myös tietyissä ammateissa
toimivien erityisoikeudeksi. Tämä johtuu osaltaan
tällaisten ammattien ideoiden näkyvyydestä ja niille
annetusta arvostuksesta. Taiteilijan tai mainoksentekijän luovuus
on usein kaikkien nähtävissä ja vertailtavissa, kun taas
moni arkipäiväinen tai jopa tuotesuunnittelullinen luovuus voi
jäädä täysin taka-alalle. Näkyvyys ei
kuitenkaan ole luovuuden määritelmä, eli myös
toiminta ja tuotokset, jotka eivät ole näkyvissä voivat
olla luovia.
”Minä olen usein ajatellut, että
mikä se on, joka määrää, mikä on oikea
taideteos. Ja aina minä olen tullut siihen, että
tärkeintä on se, että taiteilija on itse nauttinut
tehdessään sitä, se silloin aina saapi jotakin puhdasta.”
Eero Järnefelt